lördag 28 januari 2012

DIY: Pappersglob


I veckan visade jag mina misslyckade pappersbollar. Då utgick jag mig ifrån en tysk beskrivning, vilket inte riktigt funkade. Nu har jag gjort ett nytt försök och denna gång använde jag mig av den eminenta beskrivningen hos Hello my name is Heather, som dessutom finns nedladdningsbar som pdf med mallar och allt.


Klipp ut Heathers mall, som finns i två storlekar. Rita av den på baksidan på de papper du ska göra globen av. Jag valde fem olika papper, så att det blev fyra av varje. Du behöver alltså 20 runda pappersbitar för att få ihop en glob. 

Rita av trekanten i mitten av rundeln genom att först markera trekantens hörn med en penna, ta bort mallen och dra tre linjer mellan markeringarna. Ett tips är att trycka ganska hårt med pennan för då bildas spår i pappret och det blir lättare att vika.


Vik upp alla flikar utifrån linjerna du dragit. Limma ihop fem delar till en blomform. Gör detta med ytterligare fem stycken, så att du har ett "lock" och en "botten". Övriga tio limmar du ihop till en remsa, som ovan.
Jag använde mig av vanligt limstift men har läst någonstans att om man gör större modeller och vill hänga dem så behövs ett starkare lim, förmodligen eftersom det blir ganska tungt.


Om du vill kunna hänga upp globen är det nu du ska göra göra hål en av remsans delar, trä igenom ett snöre/band och knyta en knut på baksidan.
Limma ihop remsan till en "krans". Limma därefter på lock och botten.
Globen är färdig!

 .

7 kommentarer:

  1. Tack för ett roligt pysseltips! Det där måste jag prova på att göra.
    Ha de gott! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Det verkar lite pilligt, men resultatet är mycket snyggt!

    SvaraRadera
  3. Åh så fina, sådana måste jag göra!!!

    SvaraRadera
  4. Tjusiga, och tack för finfina bilder och beskrivning! Kanske ska prova på, men verkar lite pillrigt!?
    // Sandra

    SvaraRadera
  5. Blev ju jättebra. Undrar hur grovt papper man kan ha? Får testa...
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Åh vad snyggt! Tänk att göra en girlang av dessa, eller i julfärger och göra en egen diy julgran, vilka möjligheter :) Tack för inspirationen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...