torsdag 17 november 2011

Tiramisu trifle


För att komma ifrån godis och choklad så har jag börjat göra lyxiga efterrätter på helgerna. Då blir njutandet även något socialt och festligt och inte bara ett allmänt glufsande framför tv:n. Förra helgen gjorde jag bland annat Tiramisu trifle i glas. Tanken var att komma bort från känslan av uppblötta kex, som mannen inte är så förtjust i. Istället för de traditionella savoiardikexen så strösslade jag Ballerina Kladdkaka emellan lagren, vilket ledde till en knaprigare variant av den klassiska italienska efterrätten.

Tiramisu trifle, 4 portioner
2 ägg
3 msk socker
250 g mascarpone
1 tsk vaniljsocker
2 msk konjak
6 Ballerina kladdkaka-kex
2 dl grädde
3 tsk starkt kallt kaffe
2 msk socker
1 dl hallon
Kakao

Dela äggen och vispa gulorna tillsammans med 2 msk av sockret. Rör i mascarpone till en slät smet. Tillsätt vaniljsocker och konjak. Vispa äggvitor till hårt skum, tillsätt 1 msk socker och vispa till en maräng. Vänd ner i äggulesmeten. Fördela smeten i fyra portionsskålar/glas och låt stå kallt i 4-5 timmar. Krossa därefter kexen och strössla hälften över smeten. Vispa grädden tillsammans med sockret. När grädden är fast, tillsätt kaffet. Fördela grädden i portionsskålarna och strössla över de sista kexsmulorna. Pudra med kakao och garnera med hallonen.

5 kommentarer:

  1. Så fina de ser ut och riktigt aptitliga. Tänk vad ögat kan luras ;) för tyvärr är jag inte förtjust i dessas smaker.
    Men älskar idéen med mysiga efterrätter istället för massa godis.
    Önskar er en mysig Fredag, kram Malin

    SvaraRadera
  2. Mums, jag har inte ätit frukost ännu så det är nog dags nu, innan jag gör en dessert istället!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint du visar! Rena rama inspirationsbloggen!! Hit kommer jag mer än gärna åter!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  4. Ser helt fantastiskt ut!!!!!! Mycket vackert upplagt också!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...