tisdag 30 augusti 2011

DIY: Franslampa blir barnrumslampa



Barnen har haft den här lampan i sitt rum länge. Den är väldigt mysig, lite tusen och en natt, men den ger inte så bra ljus. Nu när mörka kvällar och morgnar närmar sig var det dags att fixa en bättre lampa. Med huset ärvde vi ett antal mindre estetiskt tilltalande lampor och eftersom vi har så svårt att slänga saker och hellre återanvänder, så har vi behållit dem.

Före
 Så igår klädde jag om en ganska förskräcklig 60/70-talslampa med fransar. Tygerna är stuvar och flera av dem går igen i vimplarna som hänger i barnens rum sen tidigare.


Lampan är uppdelad i åtta tårtbitar med ett silkigt band mellan varje bit. Jag lade ett smörgåspapper över en av tårtbitarna och ritade av den. Mallen använde jag för att klippa ut åtta olika tyger, en till varje tårtbit. Tygbitarna limmade jag fast med Karlssons universalklister.

Efter

Barnen är supernöjda med sin nya lampa, både med utseendet och ljuset som är starkt och vitt. Jag har alltid varit svag för fransar och med den nya looken tycker jag verkligen att de kom till sin rätt.
.

11 kommentarer:

  1. Den vart helt bedårande! Och fint med alla de olika färgerna, snyggt året om. Vilken underbar idé.
    Barnrumslampa är svårt. Vi har en gammal orientalisk i metall, mest för att ingen annan bättre har dykt upp. Kanske spana in franslampor nu ;)

    SvaraRadera
  2. Hur fin som helst! Nu blev jag inspirerad till tusen :)

    SvaraRadera
  3. Snyggt det blev! Återbruk är bra!

    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

    Bara ett litet tips i all vänlighet - du kanske skulle ställa så att andra som inte har Googlekonto kan kommentera också.....
    Jag har mina fotobloggar i blogspot, men inte min hantverksblogg.....

    SvaraRadera
  4. Oj, så fin den är! Jättefin! Vilken härlig form, och härligt med barn som förstår att uppskatta fin inredning :)

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du har hittat på här medan jag har varit lite frånvarande på bloggen. Marmeladerna verkar väldigt goda, de ska jag testa, och så snygg lampan blev!
    Ha det fint!
    Ullis

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte iofs inte alls att den var så ful från början heller (du skulle nog inte gilla min senapsgula sammetslampskärm med frans...) men den blev helt klart mycket finare och roligare efter att du satt klorna i den!
    Och vad bra att det gick att få till bra ljus, jag tycker annars att just sådana skärmar äter ljus som inget annat.

    SvaraRadera
  7. ååh nu blev jag lite sugen på att ta tag i ett liknande projekt själv- har en orange plyschhistoria här som kan behöva en ny look. kommer att bli av vilken dag som helst nu känner jag!!!

    SvaraRadera
  8. Urtjusigt! Nu ska jag handla gräsliga lampskärmar nästa gång jag är på loppis! =)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Så snyggt det blev. Du är allt bra fiffig du! :)

    Jag önskar dig en härlig onsdag!

    SvaraRadera
  10. Åhh lampan blev superfin! =)

    SvaraRadera
  11. Os tecidos escolhidos e o resultado ficaram lindos demais!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...