lördag 23 april 2011

Påskpresenter


Igår träffade jag min kära familj för att fira yngsta systern i efterskott. Vi satt ute hela eftermiddagen i det underbara milda vädret. Några små påskgåvor fick så klart följa med: ägg från gården, yvigt påskgräs och hemgjord lemon curd. Lemon curd har jag gärna på rostat bröd eller under grädden på Pavlovan, som det finns recept på här.


Lemon curd
2 citroner
2 äggulor
1 ägg
2 dl strösocker
100 g smör

Pressa saften ur citronerna. Vispa äggulor, ägg och socker i en skål. Tillsätt citronsaften och ställ skålen i vattenbad. Rör tills krämen tjocknat. Skär smöret i bitar och klicka i dem under omrörning tills de smält. Låt svalna och förvara i kylskåp. Hållbarhet cirka 2 veckor.








.

4 kommentarer:

  1. Fina presenter! Gillar också hemlagad lemon curd.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med hemmagjord lemoncurd, ska jag nog testa. Tackför receptet!

    SvaraRadera
  3. läckert, aldrig testat det heller.

    /Mia :)

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara påskpresenter! Lemongurd är såå Gott! Hoppas du har en fortsatt fin helg! Här lyser Solen så jag ska ut i trädgården!
    Kram//Ulrica

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...