lördag 26 mars 2011

DIY: Burklykta del 2




































Här kommer beskrivningen på hur man gör burklyktan/lampan från i söndags. Jag använde en stor konservburk som man kan få från restauranger eller caféer. Den är cirka 20 cm hög och har en diameter på cirka 15 cm. Ett annat alternativ är en kakburk eller något annat stort metallkärl.


 Jag borrade hål i burken med borrmaskin. I nederkanten borrade jag lite mindre hål för att kunna fästa pärlbandet. Borra ett hål mitt på ovansidan av burken där ljuslyktan senare ska hänga i takkroken. Borra även ett antal hål omkring mittenhålet för mer syreinsläpp.

Klä in burken med vackert presentpapper eller tapeter. Känn efter var hålen i burken finns och stick hål i pappret med en penna.


I takkroken hänger man ljuslyktan. Jag hittade ett trähjul som passade perfekt att skruva fast kroken i på ovansidan, men det går givetvis bra med vilket träbit som helst.

Man vill ju få plats med så många värmeljus som möjligt i ljuslyktan. Min glasburk är ungefär lika vid som en honungsburk men lite lägre. Runt kanten har jag dragit en ståltråd och själva hänget är också ståltråd med två små öglor i varje ände, som jag sätter fast i tråden runt kanten.

Knyt fast pärlbandet i ett vågmönster i nederkanten på lampan. Jag klistrade även på lite juveler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...