onsdag 5 januari 2011

Valnötsbröd


Idag blir det potatis- och blomkålsoppa med baconströssel till middag. Och till en god soppa behöver man ett matchande bröd. Egentligen föredrar jag att baka med surdeg, men min har blivit väldigt försummad på sista tiden och kräver lite omvårdnad innan jag vågar använda den igen. Därför får det bli ett bröd med jäst. Har man lite tålamod räcker det dock med ett halvt paket och längre jästtid. Då blir brödet inte så torrt.

Jag har ett bra grundrecept som jag ofta utgår ifrån, både då jag bakar med surdeg och jäst. Detta är en variant på det. Alla temperaturer utgår från en "vanlig" ugn. Har du en varmluftsugn får du sänka värmen med 20-25 grader.

Valnötsbröd
25 g jäst
1-2 msk salt
5 dl vatten
2 msk honung
12-13 dl rågsikt
1-2 dl valnötter

Smula jäst tillsammans med salt och rör ihop tills jästen smält. Tillsätt ljummet vatten och honung. Därefter ska rågsikten i tillsammans med valnötterna. Låt maskinen, om du har turen att äga en sådan, arbeta cirka fem minuter. Degen ska vara ganska kladdig och seg i konsistensen.
Låt jäsa under bakduk till minst dubbel storlek. Tippa ut degen på väl mjölat bakbord. Knåda minsta möjliga när du formar ett stort bröd.

Ett enkelt sätt att forma en limpa av en lös kladdig deg är så här:





Lägg över på plåt med skarven nedåt. Snitta med vass kniv. Låt bröden jäsa på plåt 15-30 minuter. Håll koll så att brödet inte flyter ut alltför mycket. Sätt samtidigt ugnen på 250 grader.

När brödet jäst klart sätter du in det i ugnen i 10-15 minuter. Sänk därefter värmen till 175 grader och gräddar i ytterligare 30-35 minuter.

1 kommentar:

  1. .......Good job! You guys did great and great contents.
    (buy puppy online )
    (poodle puppies for sale )
    https://shihtzubliss.blogspot.com/2021/03/why-choose-us-toy-poodle-for-sale-to.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...