fredag 14 januari 2011

Ha en smarrig helg!


Är det något de kan där på andra sidan Atlanten - "jänkarna" som vi brukar säga här hemma eftersom det är ett kul ord som träffar precis rätt - så är det att skapa smarriga kreationer. Idag hamnade jag på något sätt hos The Pioneer Woman och hennes Cinnamon Rolls med glasyr. Vem kan motstå att prova när man läser sånt här:

"As they sit, the rolls will absorb some of the icing's moisture and flavor. 
They only get better with time ... not that they last for more than a few seconds! 
Make them for a friend today! It'll seal the relationship for life. I promise."

Och vilket sammanträffande att jag redan hade bestämt att jag och barnen skulle baka bullar idag! Så jag gjorde en vanlig vetedeg och sju av bullarna lade jag i en ugnsfast form och bakade separat i cirka 15 minuter.


Medan formen var i ugnen vispade jag ihop glasyren:

3 dl florsocker
2 tsk smält smör
2 msk mjölk
4 tsk starkt kaffe

Andelarna är inte exakta. Glasyren ska vara rinnig men inte för lös. Reglera konsistens efter tycke och smak. I Pioneer Womans recept ingår även lönnsirapextrakt.

Häll på generöst med glasyr över bullarna i formen så fort de kommit ur ugnen. Det gör  att de gosar till sig och blir ännu godare. För goda blev de, fantastiskt goda!


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...